8/8/11

pekerja indon.peel majikan..buat darah aku meruap

salam semua

tengah2 lapar kebulur tunggu waktu berbuka
aku dapat msg dari bekas pekerja dobi
dia berhenti bulan 1,selepas ada selisih faham gaduh2
dengan staf lain
dia angkat kaki,cabut

xlama kemudian
setelah aku susah2 cari pengganti last minute
dia mintak baki gaji dia
aku cuma ckp,dtg opis settlekan dengan baik
lagipun kalau ikutkan
majikan boleh je xnak layan,dahlah cabut camtu je

sehingga sekarang,bulan 8
dia xdatang
tadi
dia msg aku
sempena bulan baek
suruh aku bg belen gaji dia
tengah terdesak agaknya
aku ckp aku dah x kerja di sana
aku bg no staf yang incharge
bleh dia cakap:
"pina kerja sama kakak..kakak harus bayar pina,sanggupka kakak makan enak2,saya xmakan"

aku pun pekerja Pina,soal gaji bukan di tangan aku..aku cuma urus.gunalah otak sikit sebelum tulis hantar msg,pina.alahai.

***********************************************************************************
setakat hari ini
aku sudah bertemu 3 jenis majikan
yang perangai lebih kurang sama

-ego,xmengaku salah sendiri,salahkan pekerja
-lepas tangan,semua mahu beres,tidak turun padang,xberes,salakkan pekerja
-bayar gaji lambat,ambil mudah pasal gaji
-tidak respek,mulut maki sesuka hati,walau d khalayak ramai
-pilih2 kasih pada pekerja

dan ini banyak berlaku pada syarikat kecil
wahai bos-bos atau bakal bos
bila employees turnover tinggi
pekerja banyak berhenti,silih berganti
pengurusan mesti sedang bermasalah
majikan patut dihormati,bukan untuk ditakuti
belajarlah etika sepatutnya
lembut sgt pekerja naik kepala
tp kalau salak je pandai
siapa pun xkan tahan kan


sekian

2 comments:

  1. ler...aku ingatkan Pina = Saparina..haha

    ReplyDelete
  2. terjumpa blog kamu dari http://suziekuteri.blogspot.com/..hehe

    ReplyDelete