5/20/11

kerja dan pangkat


muke xde semangat nk keje


saya kenal dengan seseorang
yang kerja sebagai manager
gaji rm4500
pergi kerja pakai coat hitam
nampak sangat hebat di kacamata umum
yelah..dia manager

tapi hakikatnya
gaji RM4500
setelah ditolak insuran socso epf pcb bagai
balance rm3500

dia kerja kuat sepadan dengan positionnya
tapi hasilnya
dia megah dengan jawatan dan pujian
tapi gaji tetap macam tu juga
yang untung adalah company
malah yang cerdik juga
maka dia mula berkesedaran
bukan pujian yang dia cari
bukan kemegahan juga
apa yang dia mahu
DUIT
yang mana kalau dia bekerja dengan orang
gaji macam tulah
sedangkan bakatnya usahanya
dia tau dia boleh dapat lebih dari itu

dan saya pun
saat ini
saya pun mcm terhantuk
oh!saya.gaji saya.saya
1tahun setengah sudah cukup makan gaji mewah dan tak buat ape2
saya tidak dapat kepuasan bekerja
saya mcm masih tercari2
apa bakat saya
apa kepandaian saya
saya tidak mahu makan gaji juga
bakat harus dicari
kalau xbuat xkan tau
mcm sudah terlewat utk sedar
tapi ilmu xkan pernah terlewat utk belajar kan
dan saya sedang bertatih

1 comment:

  1. SOAL gaji satu hal, soal kepuasan kerja juga satu hal. bila aku persoal diri aku apa kebolehan aku, apa kepakaran aku, aku tunduk memandang bumi :((

    ReplyDelete