8/6/09

keropok kulit lembu

Aku biasa dengar
Orang Indon sangat kreatif
Malah ada seorang kawan,Da namanya
Pernah bercerita pada aku
Yang tempe,soya itu di Indonesia terlalu banyak kegunaannya
Tempe boleh dimasak gulai bersantan dan rasanya seakan2 ayam
Memandangkan kesukaran untuk mendapat ayam
Tempe dijadikan alternatif dan dimanfaatkan sepenuhnya

Dan nampak gaya
Lembu juga tidak terkecuali
Kulit lembu beb
Aku rasa macam masuk Fear Factor pulak
Bahagian2 lembu seperti
Lidah,otak, ekor,perut,paru,daging mungkin familiar
tapi kulit
hmmm
Baru aku tahu

Ini memang rare,bukan rupa
tapi rasa
Bau hamis kambing aku tidak heran
tapi bila keropok itu dikunyah dan menghasilkan bau lembu
yang amat kuat
walau hanya satu kunyahan
mak ampun
kesannya berjam2 nak hilang




Aku diberitahu
Ia digoreng terus
tak taruk tepung pon ni
memang kulit asli
bahagian mana pon aku xtau

Tapi biasalah taste manusia berbeza
Ada yang pandai menikmatinya
Keropok peparu lg ok bagi aku

6 comments:

  1. da tu kategori kawan mu ke?
    eh da ada di umah kak tie ke?

    kepok kulit lembu..da ke buat..?
    ee..teringat lembu2 kat kg undang!

    ReplyDelete
  2. Da dah xkeje dgn ktorg..kire kwnler skrg..ngeh2..kekdang dia dtg juga lawat ktorg.tidor smalam dua.dan slalunya byk stori dia bwk.

    Keropok tu opismate bwk.dari mana ntah dia dapat.

    ReplyDelete
  3. cepat update citer baru..boring ni

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete