4/2/09

Pasar hari ini



(ENTRY TIADA KAITAN PASAL PASAR MALAM, PASAR BORONG, PASAR MINGGU ATAU SEWAKTU DENGANNYA-HARAP MAKLUM)

Ada teman tanya aku pasal pasaran saham hari ini, zaman ini..recession dan impak pada pasaran tempatan dan global.

Aku x alert sangat.sungguh..teruknya aku.(Malu nk mengaku)
Security Commission,FRS pon dah lama tinggal.Aku xperlu tahu..xperlu semakkan otak.(rakyat yang pemalas,jgn contohi)

Org2 business memang perlu aware pada current market price utk share,bond,unit trust, option,blabla.Ramai prefer portfolio untuk kurangkan risk.Mereka sibuk belek akhbar cari berita pasal market performance, market condition,market rate,market bla2..Aku xtermasuk dalam kategori ini..xperlu bzbody..

Yang aku tahu cuma super market, mini market--aku boleh respon dengan jayanya...

So, bila ada yang tanya aku cara untuk membaca dan memahami turun naik share price dlm akhbar, aku xpandai nk jawab bagi dia paham..Aku cuba terangkan, explain memandangkan dia tidak ada ilmu pasal ekonomi, tp maybe jawapan aku terlalu teknikal,aku mati kutu..Lalu jawapan mudah yang aku bagi..nak tengok how bad our economic condition right now, just check kat BURSA MALAYSIA-tengok how many company in there that has been delisted from main or second board.

Bunyi mudah tapi tahukah anda tidak semua yang delisted itu because of their performance?Jangan salah paham..sometimes market evaluation cannot 100% based on market performance..nah,disinilah peranan market speculation...saham turun naik hari2..banyaknya disebabkan oleh market speculation..Speculators try to forecast the future for a particular industry or company purely beyond its short-term price action...its risky but history has shown that market speculation really help investor to count their risk.

Same goes to goodwill and reputation.Sangat penting untuk increasekan share price.So aku xpaham kenapa sesetengah company,financial institution change their corporate image just because to create public awareness.Sedangkan diorg dah already well known..cam PLC-Product life cycle...Bila graph dah nk menurun, mulalah rebrandkan company..itu perkara biasa..tp banyak lg cara lain..kalau dah org kenal logo camtu dari zaman berzaman,xperlulah nk tukar...tengah2 gawat ni, advertising cost saja dah mencecah jutaan ringgit.Tak termasuk printing, license fee, launching, blablabla..Profit declare tahun ini maybe naik..for upcoming year camner?Dah OT(out of topic)

Berbalik pasal share price...Opening and closing price mungkin berbeza, naik or turun atau sama.tidak berubah..Harga saham kekadang dipengaruhi oleh insider trading..Orang dalam banyak mempengaruhi harga saham semasa. Ini hakikat yang ramai tak nak terima..Mereka org pertama yang dapat info pasal kedudukan syarikat.No wonder..xperlu hairan.

Untuk budak lonjong...
Maaf tak dapat pahamkan kamu..cuba pahamkan main board second board, derivative dan familiarkan diri dgn company2 yang listed..lepas tu kita diskus balik..

Aku telah guna bahasa rojak...
Teruknya..

2 comments: