4/19/11

zakat dan sedekah


*gelang kaki arwah mama..dalam kenangan

rabu

salam semua

tahun ini rasanya saya mahu membersihkan harta yang ada
terakhir saya membayar zakat, 2 tahun lepas,pemotongan gaji
sejak itu,gaji saya tidak pernah dipotong untuk zakat


sejak mama meninggal juga
portion RM500 yang saya selalu bagi tiap2 bulan kepada arwah tidak terusik
sebetulnya saya tidak tahu siapa layak untuk terima
adakala saya bagi juga pada papa
tapi kakak2 saya sudah melakukan hak itu
hmmm..
terasa juga idea2 ini mungkin boleh dipakai
- beli telekung solat atau quran atau yasin dan sedekahkan ke tempat2 solat spt petronas,surau yang perlukannya/asrama ank yatim mungkin.bercakap pasal anak yatim,saya menyampah bila macam mereka ini hanya disogok di bulan ramadhan banyaknya.
-balik kampung,bagi beras seguni untuk setiap keluarga miskin.
-dermakan kepada masjid yang akan dibina/atau untuk kepentingan masjid

ape pun,saya mahu niatkan untuk arwah mama dan saya mahu pahalanya bergerak yakni berterusan.
atau kalau ada sesape terbaca ini dan mahu bagi idea lain,saya berterima kasih.

*************************************
zakat emas

saya tergerak hati membaca ini dari website zakat emas.
dah sampai masanya saya bayar zakat emas

ciri 1
-emas yang x dipakai xdiguna walau sekali dalam setahun wajib zakat sebanyak 2.5% JIKA MELEBIHI/SAMA 85GRAM.

ciri 2
-emas kalau pakai tapi (salah adat)banyak dari tahap normal patut pakai(uruf emas selangor/normal bg selangor 150GRAM) yang lebih tu wajib zakat.


saya harap sesape yang baca ini,untuk harta memasing,bersamalah kita bersihkan untuk keberkatan bersama.Amin.

1 comment:

  1. salam
    ko ni cik semut anak yang baik..gua sudah mau kahwin baru tau cik semut hatinya baik ..melepas...
    al fatihah untuk emaknya

    ReplyDelete