8/3/10

SYABAS dan syabas pada berkenaan

Sedang berenak2 tgk tb
tetibe Pak Jab kol
"kak ina(aku le tu), org SYABAS dtg td buat pemotongan"
aku terkebil
Memang bil sudah 2 bulan tidak bayar
Tabiat opis "besar" macam opis aku
(byr bil HANYA DAN JIKA sampai notis)
dan bagi bisnes dobi,laundry,kedai cuci baju atau apa nama sekalipun
bila air kena potong,ini memang masalah besar
sangat BESAR!! oh oh
aku berdoa,hanya itu aku mampu time tu
harap air tangki cukup untuk cuci baju

Pak Jab dihujung talian
menanti2 respon aku
"kenapa lepas org tu potong baru telipon sy,pakjab?"
aku bebel sikit dan bertanya hal sebenar

ini kisah sebetulnya
-aku lewat bayar bil 2 bulan
-org SYABAS datang potong meter air, baling(sekasar2 cara,sila bayangkan) surat merah(surat potong) pada pekerja indon kat dobi sambil ckp "byr cepat kalau nak sambung balik"
-potong tanpa bagi notis terlebih dahulu


Bila dah potong yang hanya makan masa 3 saat itu,nak sambung balik perlukan sepanjang hari..dan hari ini aku hanya bazir masa ke SYABAS lokasi dirahsiakan.syabas untuk aku.

persoalannya:
1. kalau korang perasan,blakang bil air,no 1, ada stated akan bg notis 14hari sebelum pemotongan. kerani bahagian pemotongan ckp dah 3-4 tahun SYABAS xguna sistem bagi notis.kenapa xupdate bil?ayat2 itu tangkap muat sekadar penuhkan ruang slip bil air kah?
2. biadap betul yang buat pemotongan itu.main campak2 baling je.walau berurusan dengan indon,mereka juga manusia.malah ada antara mereka lg baik mutu kerja budi bahasa.sedarlah..syabas xkan wujud kalau kita,yang duk kat selangor ni, xbayar bil servis air.
3. aduan pelanggan..adakah SYABAS respon dengan cepat?bagaimana SYABAS sebelum ini menilai prestasi kerja bilamana masa aku pergi dengan bos aku buat aduan,mereka xboleh detect siapa yang melakukan pemotongan dan serius ofis mereka, setenang2 tempat kerja..seronok je aku tgk mereka berjalan2 bersuka ria macam xde kerja (kat bahagian admin ting 1) padahal yang handle komplen kat bawah mcm xcukup tangan. malah seorang pekerja di bawah ckp "alah kak..adu2 pon,org atas bukan dengar layan pun..nnti ktorg jugak yang kena sbb xpandai handle"


dan
potong air 3 saat itu, 9 jam kemudian selepas dihubungi 4 kali baru datang pasang balik.

potong sangat cepat,time nak sambung macam ape je..(aku mls nk bercakap kasar)
aku kira ini pon dah pantas sbb kol 4 kali lalu bertindak pada hari yang sama..pernah ada kejadian seminggu lepas bayar bil pon belum sambung juga.

moral of d story

side aku...jgn lambat bayar bil.
side SYABAS...kerja patut ada procedure.bagi notislah terlebih dulu.tolak ansur..ini mcm gengster.layanlah aduan dan komplen pengguna..byk sgt kalau aku nk komplen.

aku kan suka tunding jari.

adios

3 comments: