4/16/09

Coretan ini untuk wanita itu..seorang ibu

Hari Ibu sudah hampir tiba
Aku xpernah serius sambut hari ibu
Sungguh

Sekadar berbual di telefon
Yang kekadang
Kusematkan kata2"selamat hari ibu"
Dengan simpul2 malu

Dan aku ingat lagi
Hari itu dia ketawa
Memahami
Seperti biasa
Dia akan mendoakan kebaikanku
Dihujung bualan

Adapun
Perkara yang sama telah berlaku
Lewat hari lahirnya yang lalu
Aku kejutkan dia di awal pagi
Mengucapkan selamat
Dan terima kasih kerana melahirkanku
Cuma kali ini
Aku tidak sempat mengirimkan sebarang kad
Aku manusia jahil
Yang jadikan kerja sebagai alasan
Tapi ibu tua itu tetap memahami
Oh ibuku..

Silapnya aku
Sebagai seorang anak
Tidak pernah berbicara secara telus
Tidak pernah meluahkan
Betapa sayangnya aku pada wanita itu

Kekadang
Aku takut terlewat
Tidak sempat
Seperti sesetengah orang
Bila ibu pergi
Baru menyesal

Sebenarnya juga
Aku tidak mengharapkan ibuku membaca bingkisan ini
Tapi
Aku ingin sekali meluahkan
Betapa bangganya aku
Menjadi anaknya
Anak yang selalu menguji kesabarannya
Anak yang selalu merunsingkan hatinya
Anak yang kekadang buat dia tak tidur malam

Aku mahu yakinkan dia dikala ini
Apapun yang aku buat
Nasihatnya akan kujadikan azimat
Di bumi asing
Dan dia tetap kuingati
Dalam setiap deru nafas

Aku juga berharap
Doa yang ditabur untukku
Akan jd pendinding
Mampu menjadi perisai
Yang utuh
Untuk lewati hidup

Untuk ibuku
Kali ini
Aku nk hebohkan
Betapa sayangnya aku pdnya
Betapa beruntungnya
Memiliki dia
Sebagai ibu

Moga Allah memanjangkan usia ibuku, memberkati hidupnya, memudahkan hidup dan matinya dan memberikan segala kebaikan untuknya. Semoga Allah memberikan tempat di Al-Jannah buat ibuku.

Begitu juga halnya buat semua ibu adanya..
Amin

Dan Selamat Hari Beribu

Ngeh2..

2 comments:

  1. AMIN...

    semuga murin pun cepat-cepat menjadi ibu....
    woiii bile nok nikoh weh?

    ReplyDelete
  2. Bila sampai jodoh, nikohler.
    Sementara itu, aku tumpang kawah org dulu.hakhak.

    ReplyDelete