2/23/10

EMAS

Berdasarkan ketidakstabilan nilai matawang pada hari ini,aku terpanggil untuk bercakap perihal emas. Sebagai pelaburan kukuh dan unggul. Sepanjang zaman.

30-40 tahun dulu,nilai emas tidak sama macam hari ini. Dulu, zaman muda mak aku,anting2 lanjut paras leher yang sederhana tebal baru berharga RM30.00. Dalam bahasa mudah,emas kalau berharga RM30.00 ringgit pada waktu itu dah boleh dapat sepasang subang lanjut2 yang comel. Ya,ini kisah dulu. Tapi hari ini, kalau pergi menapak ke kedai emas, skru subang sebelah pon belum tentu dapat dengan harga RM30.00.

Emas---warna tidak pudar,tahan lasak,tidak akan mengurang nilai walau calar,patah..boleh dibuat perhiasan bagi perempuan, terdesak boleh dijual atau gadai, harga meningkat dalam jangkamasa panjang, emas bawak ke negara mana2 pun laku untuk dijual (tidak seperti duit kertas yang hanya laku disebabkan jaminan kerajaan dan dipengaruhi inflasi).

Kalau ada duit lebih,kenapa tidak untuk pelaburan emas. Melabur emas tidak pernah rugi. Dan nilainya akan terus meningkat. Percayalah.

*Gaya penulisan tokei mas pencen

3 comments:

  1. aku suka n3 ni

    baru baru ni aku tolong jual rantai akak aku dah masa dia beli cuma 4k saja tapi masa jual dapat 7k lebih

    ReplyDelete
  2. Brutal,
    Ko bli jongkong emas,bagi kat aku..pelaburan jugak tu..

    Syifa',
    Ni stail2 mak kita berlonggok kat dapur sambil compare mas sape paling berkilau.hakhakhak.

    ReplyDelete