8/25/09

Ngomelan ramadhan dan bazar

Ramadhan datang lagi

Tahun lepas xsempat abiskan sebutir Al-quran
Tahun ni harap lebih baik
Tapi terawih dah ada lompong
Sembahyang asar walau awal waktu
Tapi niat pulak xbetul
Sebab xnak berebut surau
Sebab nak balik awal
Nampak sangat
Setan luar terikat
Setan dalam diri pulak beraya

Dan biasalah
Bazar ramadhan pon meriah tak hengat dunia
Aku teringat satu gerai pakcik tu kat bazar sri rampai
"cepat,cepat!! yang last dah ni!!cepat!cepat sebelum habis!"
Aku intai,banyak lagi stok jualan atas meja
Strategi pon xhengat dunia
Agak2la..

Gerai jual air pon sama..
5-6 orang muda belia remaja
Suara sampai hujung gerai boleh dengar
Suruh beli air dia
Diameter lubang tekak sama dengan ukurlilit mangkuk jamban
Aku syak
Unsur2 tidak puasa pada manusia2 itu
Masakan mampu memekik melolong 3 jam berterusan
"Bli satu percuma straw 1"
Hebat benar...

Sampai kat gerai jual nasik tomato
Aku tumpang dengar perbualan jiran sebelah
"aku xnak yang ni,aku nak nasik tomato dengan ayam paprik.
aku nampak kat gerai hujung tadi"
Aku dah pelik..gerai mana satu jual nasik tomato ayam paprik??
Luar biasa jugak dengar
Sipi2 hujung telinga aku dengar kawannya membalas
"ko ni..ayam paprik ke ayam panggang percik??"
Bahana puasa.Dah nk masuk waktu tu..cakap pon dah xberapa nak betul
Percik dan paprik,jauh jugak bunyinya...hmmm

Bazar memang meriah
Selain cuci mata
Cuci telinga
Tengok gelagat manusia
Jangan lupa
Kiraan pahala dosa pon terusan dicatat
Pandangan kena jaga
Jangan umpat kritik lebih
Xsedap jgn mengata
Xsedap xyah beli dah lain waktu

Dan macam aku
Pengajaran pertama aku dapat
Bazar buat aku sakit perut tak hengat dunia
Aku kuat syak
Makan murtabak yang 2 hari lepas

Oh oh..bile dapur nak berasap

8 comments:

  1. rasanya memang tak berasap dapur mu itu dibulan ramadan ni..hehe...

    ReplyDelete
  2. akan berasap...aku dah print resepi ni....

    ReplyDelete
  3. huh..print..bersungguhnya..
    aku ni waktu masak kejap2 tgk laptop..takut terlupa resepi..haha!!
    eh..masak mende hari ni?

    ReplyDelete
  4. Tak tau lagi..nk penuhkan peti ais ptg ni..cari bhn.tu pon kalo sempat.kalo x,lps terawih karang jelah...

    ReplyDelete
  5. erin~bile nk ajak aku buke pose dumoh mg??

    ReplyDelete
  6. wiken pon bleh syg...ajak enny skali..BUT BUT BUT bukan wat reunion kat umah aku...jgn nk ngade...

    ReplyDelete
  7. bazar oh bazar...makin hari makin mahal...marilah belajar memasak...

    ReplyDelete